De dag van Elieser: Leren van het slavernijverleden voor de toekomst

Amstelveen Ouder-Amstel Video

OUDERKERK AAN DE AMSTEL – De woensdag vóór Keti Koti staat in Ouderkerk traditioneel in het teken van de herdenking van het slavernijverleden. Bij het beeld van Elieser op ’t Kampje komen inwoners en betrokkenen samen om stil te staan bij een pijnlijk verleden, maar vooral ook om te kijken naar de toekomst. 

Elieser staat symbool voor de vele mensen die tijdens de slavernij leefden en wiens persoonlijke verhalen vaak in de geschiedenisboeken zijn vergeten. De jaarlijkse bijeenkomst is dan ook hét moment om stil te staan bij hun levens, de diepe sporen die de slavernij heeft achtergelaten en het besef dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is geweest.

Verbinding en de jeugd

De herdenking, die al sinds 2008 in Ouderkerk wordt gehouden, werd destijds opgezet door Perez Jong Loy. Na zijn overlijden in 2019 nam zijn broer Sergio Berrenstein het stokje over. Sergio geeft de herdenking inmiddels zijn eigen kleur, met een duidelijke missie: het bereiken van de jongere generaties. Want de dag draait niet alleen om herinneren, maar juist om verbinding. Door te leren van het verleden, kan er samen worden gewerkt aan een toekomst waarin iedereen écht wordt gezien.

Deel artikel: